UA

Медіа

​Ліцензування компаній з переказу коштів: сучасні тенденції

​Ліцензування компаній з переказу коштів: сучасні тенденції

27.03.2017

Дмитро Мелаш

Керівник проектів

Юридична практика

Протягом останніх декількох років на ринку грошових переказів значно зросла присутність небанківських фінансових установ, які завдяки новітнім технологіям та мобільності складають серйозну конкуренцію банкам у сегменті переказу коштів та електронних грошей.

Дійсно, фінансова компанія з переказу коштів, фактично, є міні-банком, який має право здійснювати операції з переказу коштів, виступати агентом із розрахунків у сфері електронних грошей, а разом із цим, за наявності відповідних ліцензій, має право здійснювати обмін валют, факторинг, кредитування за рахунок власних коштів, а також надавати гарантії та поручительства.

При цьому відповідно до чинного на даний час законодавства, для отримання ліцензії НБУ на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків небанківські фінансові установи не зобов’язані виконувати посилених вимог НБУ щодо прозорості структури власності, розкриття джерел походження коштів, якими був сформований їх статутний капітал, а також інших вимог НБУ, які поступово запроваджувалися починаючи з 2015 року в ході проведення банківської реформи та на даний час застосовуються до банків і фінансових компаній, що надають послуги з обміну валют.

Зокрема, «Положенням про порядок видачі небанківським фінансовим установам ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків», затвердженим Постановою Правління НБУ №57 від 26.02.2013 року (далі – Постанова НБУ №57) визначено вичерпний перелік документів, необхідних для одержання даної ліцензії.

Ключовими документами, від повноти й правильності складення та оформлення яких залежить отримання ліцензії на переказ коштів, є Правила переказу коштів та Правила фінансового моніторингу. Для їх підготовки, як правило, залучається команда висококваліфікованих юридичних консультантів, бухгалтерів і технічних спеціалістів. На практиці, процес погодження даних правил в НБУ триває від 3 до 6 місяців, а то й довше.

Із огляду на те, що Постановою НБУ №57 не передбачено право регулятора вимагати від ліцензіата будь-які інші документи чи відомості для з’ясування додаткової інформації, до недавніх пір, саме відповідність законодавству України Правил переказу коштів та Правил фінансового моніторингу ліцензіата було ключовою умовою для прийняття НБУ рішення про видачу ліцензії на переказ коштів.

Однак усе змінилося після того, як вирішення питання про видачу/відмову у видачі ліцензії на переказ коштів було віднесено до повноважень Правління НБУ (раніше дане питання вирішувалося на рівні Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку).

Враховуючи практику роботи НБУ останніх років по іншим, ніж переказ коштів, напрямкам, не зважаючи на відсутність підстав для запитування додаткових документів та інформації відповідно до Постанови НБУ №57, регулятор започаткував практику надсилання ліцензіатам листів із запитами щодо:

  • розкриття інформації про структуру власності фінансової установи, включаючи кінцевих бенефіціарних власників;
  • надання документів на підтвердження бездоганної ділової репутації власників істотної участі, кінцевих бенефіціарних власників, керівника та головного бухгалтера фінансової компанії;
  • підтвердження фінансового стану кінцевих бенефіціарних власників (шляхом надання податкової декларації, виписки з банківського рахунку, аудиторського висновку тощо);
  • підтвердження джерел походження коштів, якими було сформовано статутний капітал фінансової установи (шляхом надання відповідного аудиторського висновку);
  • розшифрування окремих показників фінансової звітності (зокрема, у частині наявності/відсутності зобов’язань перед контрагентами).

При цьому як на підставу отримання даної інформації НБУ посилається не на Постанову НБУ №57, а на інші нормативно-правові акти, які містять вимоги щодо розкриття інформації про структуру власності й фінансовий стан компанії та її засновників, однак при цьому на порядок отримання ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків не поширюються, а саме:

  • «Порядок погодження набуття або збільшення істотної участі у фінансовій установі», затверджений Розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.09.2016 року №2290;
  • «Положення про порядок надання небанківським фінансовим установам, національному оператору поштового зв’язку генеральних ліцензій на здійснення валютних операцій», затверджене Постановою Правління НБУ від 09.08.2002 року № 297.

Зазначена ситуація зумовлена тим, що вже довгий час НБУ розробляє нові ліцензійні умови для отримання ліцензії на переказ коштів, які передбачають посилені вимоги до набувачів – небанківських фінансових установ, включаючи збільшення мінімального розміру власного капіталу (планується встановити вимогу щодо наявності не менше 20 млн. грн. власного капіталу, при цьому на даний час достатньо й 5 млн. грн., якщо компанія надає, крім переказу коштів, і інші фінансові послуги та якщо в неї відсутні відокремлені підрозділи), встановлення додаткових вимог до структури власності фінансової компанії, а також до ділової репутації її посадових осіб.

Разом із цим, до прийняття відповідних законодавчих змін щодо порядку отримання ліцензій на переказ коштів, НБУ застосовує аналогію закону та додатково перевіряє ліцензіатів на відповідність регуляторним вимогам, які передбачені іншими нормативно-правовими актами та які, на думку регулятора, дають можливість мінімізувати ризики допуску на ринок переказу коштів неплатоспроможних та недобросовісних гравців.

Таким чином, на даний час склалася ситуація, за якої процес отримання ліцензії НБУ на переказ коштів необґрунтовано затягується, оскільки на завершальному етапі погодження документів фінансова установа – ліцензіат отримує від НБУ запит на додаткову інформацію/документи, надання якої, по-перше, не передбачене Постановою НБУ №57, по-друге, вимагає досить значного часу на їх підготовку.

Із огляду на це, Національному банку України слід пришвидшити процес прийняття змін до порядку видачі небанківським фінансовим установам ліцензій на переказ коштів, який би містив повний і при цьому вичерпний перелік вимог, дотримання яких НБУ вважає достатнім для отримання ліцензії на переказ коштів. Мова не йде про те, щоб вимоги до компаній, які мають намір отримати ліцензію на переказ коштів, були мінімальними. Мова йде про те, що ці вимоги мають бути вичерпними та зрозумілими бізнесу з самого початку. Це дасть можливість уникнути необґрунтованого затягування процесу запуску бізнесу у сфері грошових переказів.

І бізнес, і НБУ повинні розуміти, що ефективне функціонування ринку небанківських грошових переказів та електронних грошей можливе виключно за умови дотримання справедливого балансу між інтересами бізнесу та вимогами регулятора.

Поділитися:

Вам буде цікаво:

Глобальна деофшоризація та її вплив на ЗЕД

27.03.2018

Євгеній Столярчук

Процес деофшоризації у світі Швидкий розвиток транснаціональної торговельної діяльності, глобалізація міжнародної економіки та вільний рух фінансового капіталу зумовили виникнення необхідності в розвитку та ефективному налагодженню глобального (міжнародного) та регіонального...
Показати винних

14.02.2018

Ігор Линник

Економічна і політична ситуація за останні кілька років значно погіршила інвестиційний клімат в нашій країні і нищівно ударила по банківській системі України. Іноземні інвестори практично припинили фінансування українського бізнесу...
Due Diligence нерухомості: проведення рекомендовано

13.02.2018

Євгеній Столярчук

Застосування шахрайських схем в угодах купівлі-продажу нерухомості завжди еволюціонували разом зі змінами законодавства та реформуванням вказаного правового інституту. Водночас ріст культури інвестування та відповідального ставлення інвесторів до укладення таких...
НБУ вживає заходів щодо формування нових стандартів роботи фінансового ринку

06.02.2018

Інеcса Михальченко

Розвиток новітніх технологій і масове використання інтернет-ресурсів зумовило значне зростання популярності послуг з проведення онлайн-розрахунків. Тільки протягом 2016-2017 років число фінансових установ, які отримали ліцензію Національного банку України (НБУ)...
Ключові зміни Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»

22.01.2018

Лілія Гарачковська

Коментує Лілія Гарачковська, керівник практики Gryphon Audit 5 жовтня 2017 року було прийнято Закон «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (щодо...
Ключові особливості аудиту страхових компаній

26.12.2017

Олена Линник

Актуальність питань, пов’язаних із проведенням аудиторських перевірок діяльності страхових компаній завжди була на високому рівні через їх складність, об’ємність та підвищений рівень державного регулювання страхової діяльності. Аналітика ринку страхових...
П’ять «ЗА» системну інтеграцію (автоматизацію) бухгалтерського обліку

14.06.2017

Лілія Гарачковська

Впровадження системної інтеграції бухгалтерського обліку (автоматизації господарських операцій) передбачає повну автоматизацію процесів укладання та обліку договорів, нарахування всіх платежів (відсотків, пені та/або штрафів) за ними, а також формування звітності,...
Колективний договір як запорука успішного бізнесу. Рекомендації Керівника практики Gryphon Audit

08.06.2017

Лілія Гарачковська

Колективний договір в компанії – це оптимальний баланс врахування інтересів між працівниками і роботодавцями з питань врегулювання трудових та інших безпосередньо пов’язаних з ними відносин, який допомагає роботодавцю досягати...

Останні новини

Планується посилити податковий контроль за особами з високими статками

17.04.2018

Оприлюднено законопроект, який передбачає взяття на облік та щорічне подання податкової декларації особами з високими статками. Законопроект дозволяє податковій отримувати доступ до інформації про банківські рахунки цих осіб.  ...
Gryphon Group – офіційний партнер ІІ Форуму з розшуку активів

13.04.2018

Gryphon Group – офіційний партнер II Форуму з розшуку активів, який організовує видання Юридична практика. В рамках заходу планується обговорити актуальні питання з транскордонного розшуку активів, IT-Forensic та кібербезпеки, а також з’ясувати...
Нацбанк пом’якшив валютні обмеження для бізнесу

05.04.2018

Починаючи з 30 березня 2018 року резиденти-позичальники мають право здійснювати дострокове погашення зовнішніх кредитів та позик в іноземній валюті, а також зможуть без обмежень за сумою перераховувати за межі...
Замість податкової міліції планують створити Національне бюро фінансової безпеки

05.04.2018

В Україні повноваження податкової міліції, яку планують ліквідувати, пропонують передати новому державному органу – Національному бюро фінансової безпеки.   На розгляд комітетів Верховної Ради направлено законопроект «Про Національне бюро...