UA

Стриманий переказ

27.03.2017

діма Дмитро Мелаш

Керівник проектів

Юридична практика

Протягом останніх декількох років на ринку грошових переказів значно зросла присутність небанківських фінансових установ, які завдяки новітнім технологіям та мобільності складають серйозну конкуренцію банкам у сегменті переказу коштів та електронних грошей.

Дійсно, фінансова компанія з переказу коштів, фактично, є міні-банком, який має право здійснювати операції з переказу коштів, виступати агентом із розрахунків у сфері електронних грошей, а разом із цим, за наявності відповідних ліцензій, має право здійснювати обмін валют, факторинг, кредитування за рахунок власних коштів, а також надавати гарантії та поручительства.

При цьому відповідно до чинного на даний час законодавства, для отримання ліцензії НБУ на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків небанківські фінансові установи не зобов’язані виконувати посилених вимог НБУ щодо прозорості структури власності, розкриття джерел походження коштів, якими був сформований їх статутний капітал, а також інших вимог НБУ, які поступово запроваджувалися починаючи з 2015 року в ході проведення банківської реформи та на даний час застосовуються до банків і фінансових компаній, що надають послуги з обміну валют.

Зокрема, «Положенням про порядок видачі небанківським фінансовим установам ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків», затвердженим Постановою Правління НБУ №57 від 26.02.2013 року (далі – Постанова НБУ №57) визначено вичерпний перелік документів, необхідних для одержання даної ліцензії.

Ключовими документами, від повноти й правильності складення та оформлення яких залежить отримання ліцензії на переказ коштів, є Правила переказу коштів та Правила фінансового моніторингу. Для їх підготовки, як правило, залучається команда висококваліфікованих юридичних консультантів, бухгалтерів і технічних спеціалістів. На практиці, процес погодження даних правил в НБУ триває від 3 до 6 місяців, а то й довше.

Із огляду на те, що Постановою НБУ №57 не передбачено право регулятора вимагати від ліцензіата будь-які інші документи чи відомості для з’ясування додаткової інформації, до недавніх пір, саме відповідність законодавству України Правил переказу коштів та Правил фінансового моніторингу ліцензіата було ключовою умовою для прийняття НБУ рішення про видачу ліцензії на переказ коштів.

Однак усе змінилося після того, як вирішення питання про видачу/відмову у видачі ліцензії на переказ коштів було віднесено до повноважень Правління НБУ (раніше дане питання вирішувалося на рівні Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку).

Враховуючи практику роботи НБУ останніх років по іншим, ніж переказ коштів, напрямкам, не зважаючи на відсутність підстав для запитування додаткових документів та інформації відповідно до Постанови НБУ №57, регулятор започаткував практику надсилання ліцензіатам листів із запитами щодо:

  • розкриття інформації про структуру власності фінансової установи, включаючи кінцевих бенефіціарних власників;
  • надання документів на підтвердження бездоганної ділової репутації власників істотної участі, кінцевих бенефіціарних власників, керівника та головного бухгалтера фінансової компанії;
  • підтвердження фінансового стану кінцевих бенефіціарних власників (шляхом надання податкової декларації, виписки з банківського рахунку, аудиторського висновку тощо);
  • підтвердження джерел походження коштів, якими було сформовано статутний капітал фінансової установи (шляхом надання відповідного аудиторського висновку);
  • розшифрування окремих показників фінансової звітності (зокрема, у частині наявності/відсутності зобов’язань перед контрагентами).

При цьому як на підставу отримання даної інформації НБУ посилається не на Постанову НБУ №57, а на інші нормативно-правові акти, які містять вимоги щодо розкриття інформації про структуру власності й фінансовий стан компанії та її засновників, однак при цьому на порядок отримання ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків не поширюються, а саме:

  • «Порядок погодження набуття або збільшення істотної участі у фінансовій установі», затверджений Розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.09.2016 року №2290;
  • «Положення про порядок надання небанківським фінансовим установам, національному оператору поштового зв’язку генеральних ліцензій на здійснення валютних операцій», затверджене Постановою Правління НБУ від 09.08.2002 року № 297.

Зазначена ситуація зумовлена тим, що вже довгий час НБУ розробляє нові ліцензійні умови для отримання ліцензії на переказ коштів, які передбачають посилені вимоги до набувачів – небанківських фінансових установ, включаючи збільшення мінімального розміру власного капіталу (планується встановити вимогу щодо наявності не менше 20 млн. грн. власного капіталу, при цьому на даний час достатньо й 5 млн. грн., якщо компанія надає, крім переказу коштів, і інші фінансові послуги та якщо в неї відсутні відокремлені підрозділи), встановлення додаткових вимог до структури власності фінансової компанії, а також до ділової репутації її посадових осіб.

Разом із цим, до прийняття відповідних законодавчих змін щодо порядку отримання ліцензій на переказ коштів, НБУ застосовує аналогію закону та додатково перевіряє ліцензіатів на відповідність регуляторним вимогам, які передбачені іншими нормативно-правовими актами та які, на думку регулятора, дають можливість мінімізувати ризики допуску на ринок переказу коштів неплатоспроможних та недобросовісних гравців.

Таким чином, на даний час склалася ситуація, за якої процес отримання ліцензії НБУ на переказ коштів необґрунтовано затягується, оскільки на завершальному етапі погодження документів фінансова установа – ліцензіат отримує від НБУ запит на додаткову інформацію/документи, надання якої, по-перше, не передбачене Постановою НБУ №57, по-друге, вимагає досить значного часу на їх підготовку.

Із огляду на це, Національному банку України слід пришвидшити процес прийняття змін до порядку видачі небанківським фінансовим установам ліцензій на переказ коштів, який би містив повний і при цьому вичерпний перелік вимог, дотримання яких НБУ вважає достатнім для отримання ліцензії на переказ коштів. Мова не йде про те, щоб вимоги до компаній, які мають намір отримати ліцензію на переказ коштів, були мінімальними. Мова йде про те, що ці вимоги мають бути вичерпними та зрозумілими бізнесу з самого початку. Це дасть можливість уникнути необґрунтованого затягування процесу запуску бізнесу у сфері грошових переказів.

І бізнес, і НБУ повинні розуміти, що ефективне функціонування ринку небанківських грошових переказів та електронних грошей можливе виключно за умови дотримання справедливого балансу між інтересами бізнесу та вимогами регулятора.

Поділитися:

Вам буде цікаво:

Капітальний ремонт

29.05.2017

Олена Линник

Ключовими показниками діяльності банків, від яких залежить їх платоспроможність, а відповідно, і стабільність банківської системи в цілому, є дотримання ними економічних нормативів, а саме: нормативів капіталу (регулятивного – основного...
Стриманий переказ

27.03.2017

Дмитро Мелаш

Протягом останніх декількох років на ринку грошових переказів значно зросла присутність небанківських фінансових установ, які завдяки новітнім технологіям та мобільності складають серйозну конкуренцію банкам у сегменті переказу коштів та...
Зміни в Кримінальному процесуальному кодексі України

28.01.2017

Євгеній Столярчук

Більше 4 років минуло після прийняття нового Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК), який розглядався як значний крок у напрямку побудови правової держави та імплементації європейських цінностей у...
Розмежування підвідомчості судів у спорах із ФГВФО

29.12.2016

Ігор Линник

У процесі очищення банківської системи України від неплатоспроможних фінансових установ,  за останні 2 роки Національним банком України (НБУ) було прийнято рішення про ліквідацію 79 банків. Ще 3 банки, у...
Реєстрація бізнесу по-новому

26.12.16

Анастасія Скакун

Із метою стимулювання розвитку бізнесу та підняття позицій України в рейтингу  Doing Business, декілька років тому наша держава взяла курс на дерегуляцію бізнес-процесів. Одним із найяскравіших прикладів реалізації цього...
Валютний ривок: нові виклики

29.09.2016

Віктор Хілініченко

2016 рік сміливо можна назвати переломним на ринку обміну валют. По-перше, відбулося його «перезавантаження» після того, як починаючи з кінця 2015 року Національний банк України (НБУ) прийняв рішення відновити...
Важливі аспекти аудиту небанківських фінансових установ, які мають намір надавати послуги з обміну валют

01.08.16

Олена Линник

Законодавством України передбачено, що надавати послуги з обміну валют мають право як банки, так і небанківські фінансові установи на підставі генеральної ліцензії Національного банку України (надалі – НБУ) на...
Набуття істотної участі у фінансових установах: нові правила

10.07.16

Інеcса Михальченко

У 2016 році Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (надалі – Нацкомфінпослуг) взяла курс на значне посилення вимог до небанківських фінансових установ, зокрема, щодо...

Останні новини

west-bank Національним банком запроваджено обов’язок розкриття інформації про бенефіціарних власників нерезидентів-кредиторів.

14.06.2017

12 червня 2017 року набули чинності додаткові заходи НБУ із запобігання непродуктивному відтоку капіталу з України, передбачені  Постановами Правління НБУ №41 та №43 від 25 травня 2017 року. Починаючи...
Five-Tips-for-Filipino-Nationals-Working-Abroad-on-Investing Національним банком змінено порядок здійснення юридичними та фізичними особами інвестицій за кордон.

13.06.2017

12 червня 2017 року набули чинності зміни до Постанови Правління НБУ №410 від 13 грудня 2016 року «Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України» та Інструкції про...
99 Удосконалено порядок здійснення банками посиленого моніторингу фінансових операції.

13.06.2017

12 червня 2017 року набули чинності зміни в Порядку здійснення банками аналізу інформації про фінансові операції, що покликані запобігти відтоку іноземного капіталу через тіньові схеми за кордон. Відтепер посиленому...
0 Дозволено повертати іноземні інвестиції за кордон

13.06.2017

12 червня 2017 року набрали чинності окремі положення Постанови Правління НБУ №41 від 25 травня 2017 року «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України», якими надано...