UA

Стриманий переказ

27.03.2017

діма Дмитро Мелаш

Керівник проектів

Юридична практика

Протягом останніх декількох років на ринку грошових переказів значно зросла присутність небанківських фінансових установ, які завдяки новітнім технологіям та мобільності складають серйозну конкуренцію банкам у сегменті переказу коштів та електронних грошей.

Дійсно, фінансова компанія з переказу коштів, фактично, є міні-банком, який має право здійснювати операції з переказу коштів, виступати агентом із розрахунків у сфері електронних грошей, а разом із цим, за наявності відповідних ліцензій, має право здійснювати обмін валют, факторинг, кредитування за рахунок власних коштів, а також надавати гарантії та поручительства.

При цьому відповідно до чинного на даний час законодавства, для отримання ліцензії НБУ на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків небанківські фінансові установи не зобов’язані виконувати посилених вимог НБУ щодо прозорості структури власності, розкриття джерел походження коштів, якими був сформований їх статутний капітал, а також інших вимог НБУ, які поступово запроваджувалися починаючи з 2015 року в ході проведення банківської реформи та на даний час застосовуються до банків і фінансових компаній, що надають послуги з обміну валют.

Зокрема, «Положенням про порядок видачі небанківським фінансовим установам ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків», затвердженим Постановою Правління НБУ №57 від 26.02.2013 року (далі – Постанова НБУ №57) визначено вичерпний перелік документів, необхідних для одержання даної ліцензії.

Ключовими документами, від повноти й правильності складення та оформлення яких залежить отримання ліцензії на переказ коштів, є Правила переказу коштів та Правила фінансового моніторингу. Для їх підготовки, як правило, залучається команда висококваліфікованих юридичних консультантів, бухгалтерів і технічних спеціалістів. На практиці, процес погодження даних правил в НБУ триває від 3 до 6 місяців, а то й довше.

Із огляду на те, що Постановою НБУ №57 не передбачено право регулятора вимагати від ліцензіата будь-які інші документи чи відомості для з’ясування додаткової інформації, до недавніх пір, саме відповідність законодавству України Правил переказу коштів та Правил фінансового моніторингу ліцензіата було ключовою умовою для прийняття НБУ рішення про видачу ліцензії на переказ коштів.

Однак усе змінилося після того, як вирішення питання про видачу/відмову у видачі ліцензії на переказ коштів було віднесено до повноважень Правління НБУ (раніше дане питання вирішувалося на рівні Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку).

Враховуючи практику роботи НБУ останніх років по іншим, ніж переказ коштів, напрямкам, не зважаючи на відсутність підстав для запитування додаткових документів та інформації відповідно до Постанови НБУ №57, регулятор започаткував практику надсилання ліцензіатам листів із запитами щодо:

  • розкриття інформації про структуру власності фінансової установи, включаючи кінцевих бенефіціарних власників;
  • надання документів на підтвердження бездоганної ділової репутації власників істотної участі, кінцевих бенефіціарних власників, керівника та головного бухгалтера фінансової компанії;
  • підтвердження фінансового стану кінцевих бенефіціарних власників (шляхом надання податкової декларації, виписки з банківського рахунку, аудиторського висновку тощо);
  • підтвердження джерел походження коштів, якими було сформовано статутний капітал фінансової установи (шляхом надання відповідного аудиторського висновку);
  • розшифрування окремих показників фінансової звітності (зокрема, у частині наявності/відсутності зобов’язань перед контрагентами).

При цьому як на підставу отримання даної інформації НБУ посилається не на Постанову НБУ №57, а на інші нормативно-правові акти, які містять вимоги щодо розкриття інформації про структуру власності й фінансовий стан компанії та її засновників, однак при цьому на порядок отримання ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків не поширюються, а саме:

  • «Порядок погодження набуття або збільшення істотної участі у фінансовій установі», затверджений Розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.09.2016 року №2290;
  • «Положення про порядок надання небанківським фінансовим установам, національному оператору поштового зв’язку генеральних ліцензій на здійснення валютних операцій», затверджене Постановою Правління НБУ від 09.08.2002 року № 297.

Зазначена ситуація зумовлена тим, що вже довгий час НБУ розробляє нові ліцензійні умови для отримання ліцензії на переказ коштів, які передбачають посилені вимоги до набувачів – небанківських фінансових установ, включаючи збільшення мінімального розміру власного капіталу (планується встановити вимогу щодо наявності не менше 20 млн. грн. власного капіталу, при цьому на даний час достатньо й 5 млн. грн., якщо компанія надає, крім переказу коштів, і інші фінансові послуги та якщо в неї відсутні відокремлені підрозділи), встановлення додаткових вимог до структури власності фінансової компанії, а також до ділової репутації її посадових осіб.

Разом із цим, до прийняття відповідних законодавчих змін щодо порядку отримання ліцензій на переказ коштів, НБУ застосовує аналогію закону та додатково перевіряє ліцензіатів на відповідність регуляторним вимогам, які передбачені іншими нормативно-правовими актами та які, на думку регулятора, дають можливість мінімізувати ризики допуску на ринок переказу коштів неплатоспроможних та недобросовісних гравців.

Таким чином, на даний час склалася ситуація, за якої процес отримання ліцензії НБУ на переказ коштів необґрунтовано затягується, оскільки на завершальному етапі погодження документів фінансова установа – ліцензіат отримує від НБУ запит на додаткову інформацію/документи, надання якої, по-перше, не передбачене Постановою НБУ №57, по-друге, вимагає досить значного часу на їх підготовку.

Із огляду на це, Національному банку України слід пришвидшити процес прийняття змін до порядку видачі небанківським фінансовим установам ліцензій на переказ коштів, який би містив повний і при цьому вичерпний перелік вимог, дотримання яких НБУ вважає достатнім для отримання ліцензії на переказ коштів. Мова не йде про те, щоб вимоги до компаній, які мають намір отримати ліцензію на переказ коштів, були мінімальними. Мова йде про те, що ці вимоги мають бути вичерпними та зрозумілими бізнесу з самого початку. Це дасть можливість уникнути необґрунтованого затягування процесу запуску бізнесу у сфері грошових переказів.

І бізнес, і НБУ повинні розуміти, що ефективне функціонування ринку небанківських грошових переказів та електронних грошей можливе виключно за умови дотримання справедливого балансу між інтересами бізнесу та вимогами регулятора.

Поділитися:

Вам буде цікаво:

П’ять «ЗА» системну інтеграцію (автоматизацію) бухгалтерського обліку

14.06.2017

Лілія Гарачковська

Впровадження системної інтеграції бухгалтерського обліку (автоматизації господарських операцій) передбачає повну автоматизацію процесів укладання та обліку договорів, нарахування всіх платежів (відсотків, пені та/або штрафів) за ними, а також формування звітності,...
Колективний договір як запорука успішного бізнесу. Рекомендації Керівника практики Gryphon Audit

08.06.2017

Лілія Гарачковська

Колективний договір в компанії – це оптимальний баланс врахування інтересів між працівниками і роботодавцями з питань врегулювання трудових та інших безпосередньо пов’язаних з ними відносин, який допомагає роботодавцю досягати...
Капітальний ремонт

29.05.2017

Олена Линник

Ключовими показниками діяльності банків, від яких залежить їх платоспроможність, а відповідно, і стабільність банківської системи в цілому, є дотримання ними економічних нормативів, а саме: нормативів капіталу (регулятивного – основного...
Стриманий переказ

27.03.2017

Дмитро Мелаш

Протягом останніх декількох років на ринку грошових переказів значно зросла присутність небанківських фінансових установ, які завдяки новітнім технологіям та мобільності складають серйозну конкуренцію банкам у сегменті переказу коштів та...
Переваги впровадження МСФЗ. Експертна думка Керівника практики Gryphon Audit

18.05.2017

Лілія Гарачковська

Все частіше українські компанії надають перевагу Міжнародним стандартам фінансової звітності (далі – МСФЗ), відмовляючись від національних вимог. Така тенденція притаманна не лише фінансовому сектору (наприклад, банкам та страховим компаніям),...
Зміни в Кримінальному процесуальному кодексі України

28.01.2017

Євгеній Столярчук

Більше 4 років минуло після прийняття нового Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК), який розглядався як значний крок у напрямку побудови правової держави та імплементації європейських цінностей у...
Облікова політика компанії

24.04.2017

Лілія Гарачковська

Лілія Гарачковська, керівник практики Gryphon Audit, відповідає на актуальні питання про облікову політику: Облікова політика, що це? Це один із ключових документів компанії, яким керується компанія при веденні бухгалтерського...
Розмежування підвідомчості судів у спорах із ФГВФО

29.12.2016

Ігор Линник

У процесі очищення банківської системи України від неплатоспроможних фінансових установ,  за останні 2 роки Національним банком України (НБУ) було прийнято рішення про ліквідацію 79 банків. Ще 3 банки, у...

Останні новини

1123 Урегульовано застосування е-підпису у банківській системі

18.08.2017

17 серпня набрало чинності Положення Національного Банку України «Про застосування електронного підпису в банківській системі України», яким чітко врегульовано порядок використання електронного підпису у банківській сфері. Прес-служба НБУ повідомляє,...
7cb7cca2a8f11286d4c6cd65b613661a_th_1 Погоджено законопроект щодо відкриття єдиного рахунку для сплати податків, зборів та єдиного соціального внеску

17.08.2017

9 серпня 2017 року КМУ ухвалив законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України щодо введення єдиного рахунку сплати податків і зборів, єдиного соціального внеску для платників податків. Проектом...
BAA11 Фонд гарантування змінює порядок виплати вкладів

11.08.2017

9 серпня 2017 року Фонд гарантування вкладів фізичних осіб затвердив проект нового процесу виплат банками-агентами гарантованої суми повернення за вкладами банкрутів. Який не тільки прискорить процес виплат вкладів, але...
ValutConception НБУ пропонує ліберальну модель валютного регулювання

11.08.2017

9 серпня 2017 року Національний банк України опублікував інформацію про перехід до більш ліберальної моделі валютного регулювання. Дана концепція пропонує: Свободу проведення валютних операцій за принципом “дозволено все, що...