UA

Медіа

​Ліцензування компаній з переказу коштів: сучасні тенденції

​Ліцензування компаній з переказу коштів: сучасні тенденції

27.03.2017

Дмитро Мелаш

Керівник проектів

Юридична практика

Протягом останніх декількох років на ринку грошових переказів значно зросла присутність небанківських фінансових установ, які завдяки новітнім технологіям та мобільності складають серйозну конкуренцію банкам у сегменті переказу коштів та електронних грошей.

Дійсно, фінансова компанія з переказу коштів, фактично, є міні-банком, який має право здійснювати операції з переказу коштів, виступати агентом із розрахунків у сфері електронних грошей, а разом із цим, за наявності відповідних ліцензій, має право здійснювати обмін валют, факторинг, кредитування за рахунок власних коштів, а також надавати гарантії та поручительства.

При цьому відповідно до чинного на даний час законодавства, для отримання ліцензії НБУ на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків небанківські фінансові установи не зобов’язані виконувати посилених вимог НБУ щодо прозорості структури власності, розкриття джерел походження коштів, якими був сформований їх статутний капітал, а також інших вимог НБУ, які поступово запроваджувалися починаючи з 2015 року в ході проведення банківської реформи та на даний час застосовуються до банків і фінансових компаній, що надають послуги з обміну валют.

Зокрема, «Положенням про порядок видачі небанківським фінансовим установам ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків», затвердженим Постановою Правління НБУ №57 від 26.02.2013 року (далі – Постанова НБУ №57) визначено вичерпний перелік документів, необхідних для одержання даної ліцензії.

Ключовими документами, від повноти й правильності складення та оформлення яких залежить отримання ліцензії на переказ коштів, є Правила переказу коштів та Правила фінансового моніторингу. Для їх підготовки, як правило, залучається команда висококваліфікованих юридичних консультантів, бухгалтерів і технічних спеціалістів. На практиці, процес погодження даних правил в НБУ триває від 3 до 6 місяців, а то й довше.

Із огляду на те, що Постановою НБУ №57 не передбачено право регулятора вимагати від ліцензіата будь-які інші документи чи відомості для з’ясування додаткової інформації, до недавніх пір, саме відповідність законодавству України Правил переказу коштів та Правил фінансового моніторингу ліцензіата було ключовою умовою для прийняття НБУ рішення про видачу ліцензії на переказ коштів.

Однак усе змінилося після того, як вирішення питання про видачу/відмову у видачі ліцензії на переказ коштів було віднесено до повноважень Правління НБУ (раніше дане питання вирішувалося на рівні Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку).

Враховуючи практику роботи НБУ останніх років по іншим, ніж переказ коштів, напрямкам, не зважаючи на відсутність підстав для запитування додаткових документів та інформації відповідно до Постанови НБУ №57, регулятор започаткував практику надсилання ліцензіатам листів із запитами щодо:

  • розкриття інформації про структуру власності фінансової установи, включаючи кінцевих бенефіціарних власників;
  • надання документів на підтвердження бездоганної ділової репутації власників істотної участі, кінцевих бенефіціарних власників, керівника та головного бухгалтера фінансової компанії;
  • підтвердження фінансового стану кінцевих бенефіціарних власників (шляхом надання податкової декларації, виписки з банківського рахунку, аудиторського висновку тощо);
  • підтвердження джерел походження коштів, якими було сформовано статутний капітал фінансової установи (шляхом надання відповідного аудиторського висновку);
  • розшифрування окремих показників фінансової звітності (зокрема, у частині наявності/відсутності зобов’язань перед контрагентами).

При цьому як на підставу отримання даної інформації НБУ посилається не на Постанову НБУ №57, а на інші нормативно-правові акти, які містять вимоги щодо розкриття інформації про структуру власності й фінансовий стан компанії та її засновників, однак при цьому на порядок отримання ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків не поширюються, а саме:

  • «Порядок погодження набуття або збільшення істотної участі у фінансовій установі», затверджений Розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.09.2016 року №2290;
  • «Положення про порядок надання небанківським фінансовим установам, національному оператору поштового зв’язку генеральних ліцензій на здійснення валютних операцій», затверджене Постановою Правління НБУ від 09.08.2002 року № 297.

Зазначена ситуація зумовлена тим, що вже довгий час НБУ розробляє нові ліцензійні умови для отримання ліцензії на переказ коштів, які передбачають посилені вимоги до набувачів – небанківських фінансових установ, включаючи збільшення мінімального розміру власного капіталу (планується встановити вимогу щодо наявності не менше 20 млн. грн. власного капіталу, при цьому на даний час достатньо й 5 млн. грн., якщо компанія надає, крім переказу коштів, і інші фінансові послуги та якщо в неї відсутні відокремлені підрозділи), встановлення додаткових вимог до структури власності фінансової компанії, а також до ділової репутації її посадових осіб.

Разом із цим, до прийняття відповідних законодавчих змін щодо порядку отримання ліцензій на переказ коштів, НБУ застосовує аналогію закону та додатково перевіряє ліцензіатів на відповідність регуляторним вимогам, які передбачені іншими нормативно-правовими актами та які, на думку регулятора, дають можливість мінімізувати ризики допуску на ринок переказу коштів неплатоспроможних та недобросовісних гравців.

Таким чином, на даний час склалася ситуація, за якої процес отримання ліцензії НБУ на переказ коштів необґрунтовано затягується, оскільки на завершальному етапі погодження документів фінансова установа – ліцензіат отримує від НБУ запит на додаткову інформацію/документи, надання якої, по-перше, не передбачене Постановою НБУ №57, по-друге, вимагає досить значного часу на їх підготовку.

Із огляду на це, Національному банку України слід пришвидшити процес прийняття змін до порядку видачі небанківським фінансовим установам ліцензій на переказ коштів, який би містив повний і при цьому вичерпний перелік вимог, дотримання яких НБУ вважає достатнім для отримання ліцензії на переказ коштів. Мова не йде про те, щоб вимоги до компаній, які мають намір отримати ліцензію на переказ коштів, були мінімальними. Мова йде про те, що ці вимоги мають бути вичерпними та зрозумілими бізнесу з самого початку. Це дасть можливість уникнути необґрунтованого затягування процесу запуску бізнесу у сфері грошових переказів.

І бізнес, і НБУ повинні розуміти, що ефективне функціонування ринку небанківських грошових переказів та електронних грошей можливе виключно за умови дотримання справедливого балансу між інтересами бізнесу та вимогами регулятора.

Поділитися:

Вам буде цікаво:

Банківський комплаєнс фінансового стану боржника/контрагента

12.11.2018

Інесса Михальенко

За офіційними даними Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, протягом 2012 – 2017 років, в управління Фонду передано 96 банків, серед яких: 85 банків вже стані ліквідації, 7 банків у...
European Regulatory Vector

11.10.2018

Helen Lynnyk and Igor Lynnyk

When Ukraine signed the Association Agreement with the European Union in 2014, we officially chose the European vector of development. However, it is not plain sailing and requires systematic...
Про ключові новації та правничі інструменти які стануть у нагоді задля узгодження діяльності бізнесу нормами Регламенту GDPR

10.10.2018

Олена Линник

Джерело: Український Юрист Із наближенням травня 2018 року захист персональних даних став однією з найбільш хвилюючих, обговорюваних та дещо болючих тем у межах бізнесового середовища. Причина дискусій — введення...
Керівні можливості

13.09.2018

Ігор Линник

Знання у сфері професіоналізм Компетенції партнерів у бізнесі є ключовими чинниками, що впливають на стратегію бізнесу, шлях його розвитку та успіх. Знання у сфері є, безумовно, важливими, але вони...
Новації в комплаєнс – процедурах та імплементацію європейського законодавства в українські реалії.

30.06.2018

Олена Линник

Запровадження нових та посилення діючих комплаєнс – процедур в Україні є одним із ключових етапів імплементації європейського законодавства та актів міжурядових організацій. За результатами співпраці з Міжнародним валютним фондом,...
Оптимізація бізнес-процесів

30.02.2018

Олена Линник

Ефективність управління людьми та бізнес-процесами прямо залежить від особистої ефективності керівника-лідера. Безумовно, в нашій професії у разі розвитку системного бізнесу роль управління та делегування є не менш важливою, ніж...
Де судитися з Фондом? Підсудність спорів, стороною яких є ФГВФО

06.03.2018

Ігор Линник

Внаслідок посилення Національним банком України контролю над банками та реалізацією кардинальних кроків щодо їх «укріплення», відбулося очищення банківської системи України, в результаті якого починаючи з 2014 р. неплатоспроможними було...
Юрбізнес на хвилі «Forensic»

07.05.2018

Ігор Линник

«Той хто володіє інформацією, той володіє світом», – легендарний вислів Натана М. Ротшильда, засновника сім’ї Ротшильдів, однієї з найбагатших та найвпливовіших сімей сучасного світу. Цей вислів якнайкраще характеризує теперішній...

Останні новини

Семінар для ПАТ «Укрзалізниця» : Три революційні стандарти МСФЗ

05.11.2018

31 жовтня був проведений  практичний семінар для ПАТ «Укрзалізниця» : Три революційні стандарти МСФЗ Керівник практики аудиту Gryphon Group Лілія Гарачковська  детально розповіла про тонкощі технічних і методичних вимог...
Helen Lynnyk is recognised counselor in the field of Banking&Finance 2018

05.11.2018

Gryphon Group is delighted to inform that Ms. Helen Lynnyk, the Gryphon Group’s managing partner is ranked among top 20 banking and finance legal counselors by the Yuridicheskaya Gazeta....
III International Compliance Forum

09.10.2018

Gryphon Group мав честь прийняти участь в проведенні ІІІ International Compliance Forum як “Професійного партнера”   Спікером на заході був Керуючий партнер, Керівник аудиторської компанії Gryphon Audit Олена Линник з доповіддю...
19.5% податку на крипто доходи: коли і як?

17.09.2018

У зв’язку з швидким поширенням використання криптовалюти пропонується введення оподаткування доходу з криптовалюти в Україні. На даний момент пропонується встановити ставку в розміні 19.5%. “Можливі два види операцій із...