UA

Медіа

Реєстрація бізнесу по-новому

Реєстрація бізнесу по-новому

26.12.16

Із метою стимулювання розвитку бізнесу та підняття позицій України в рейтингу  Doing Business, декілька років тому наша держава взяла курс на дерегуляцію бізнес-процесів. Одним із найяскравіших прикладів реалізації цього курсу на законодавчому рівні стали зміни від січня 2016 року, внесені до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Зазначеними змінами нотаріусам надано повноваження здійснювати державну реєстрацію бізнесу, зменшено кількість документів та процедур, необхідних для проведення реєстраційних дій, відмінено обов’язок проставлення печатки державного реєстратора на установчих документах суб’єкта господарювання, введено принцип екстериторіальності державної реєстрації (тобто, без прив’язки до місцезнаходження компанії) та можливість подачі документів в електронній формі.

У свою чергу, спрощена процедура створення та перереєстрації бізнесу не тільки відкрила нові можливості власникам та потенційним інвесторам компаній, але й надала додаткові механізми та шляхи рейдерських захоплень діючих підприємств.

Ліквідувати рейдерські схеми, що найбільш широко застосовувались останнім часом, покликаний Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності», який набрав чинності 2 листопада 2016 року (надалі – Антирейдерський закон).

Однак, одночасно із введенням додаткових механізмів захисту бізнесу, права власності, економічних інтересів інвесторів, а також зменшення ризиків незаконного заволодіння майном, даний закон, фактично, встановлює монополію нотаріусів на вчинення переважної більшості реєстраційних дій.

Зокрема, відтепер практично жодна дія, спрямована на перереєстрацію бізнесу (а саме, зміна засновників, місцезнаходження, внесення інших змін до установчих документів юридичної особи), не може бути здійснена без участі нотаріуса.

А саме, нотаріально мають бути посвідчені підписи засновників (учасників) юридичної особи, уповноважених ними осіб або голови та секретаря загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами) на наступних документах:

  • протоколах загальних зборів (рішеннях засновника) юридичної особи, що подаються для державної реєстрації змін відомостей про юридичну особу;
  • статутах та інших установчих документах юридичної особи. Дана вимога не поширюється на первинну реєстрацію юридичної особи;
  • передавальному акті (у разі злиття, приєднання, перетворення юридичної особи);
  • розподільчому балансі (у разі поділу або виділу);
  • заяві учасника про вихід зі складу засновників юридичної особи.

Зазначені вимоги не поширюються на державні органи та органи місцевого самоврядування. При цьому громадські об’єднання та благодійні організації зобов’язані нотаріально посвідчувати підписи своїх учасників лише за наявності такої вимоги в їхніх установчих документах.

Нотаріальному посвідченню також підлягає заява особи про вихід зі складу засновників товариства з обмеженою відповідальністю. При цьому дане рішення набирає чинності тільки через три місяці після її подання товариству.

Разом із цим, Антирейдерським законом обмежено дію принципу екстериторіальності: відтепер державна реєстрація підприємств та фізичних осіб-підприємців повинна проводиться державними реєстраторами або нотаріусами по місцю знаходження юридичної чи фізичної особи в рамках області, АР Крим, а також міст Києва й Севастополя. Тобто, державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи, яка знаходиться в місті Києві, відтепер можливо здійснити виключно в державних реєстраторів або нотаріусів столиці. Зазначена вимога не поширюється на державну реєстрацію, що здійснюється на підставі документів, поданих в електронній формі.

Також, за бажанням заявника, на паперовій виписці з Єдиного державного реєстру юридичних осіб державний реєстратор повинен проставити свій підпис та печатку.

Нововведенням також є те, що з дня впровадження необхідного програмного забезпечення, але не пізніше 31 березня 2017 року, державні реєстратори та нотаріуси зобов’язані будуть при доступі до державних реєстрів, держателем яких є Мін’юст, використовувати захищені носії особистих ключів.

На практиці ж прийняття Антирейдерського закону ускладнило процедуру проведення реєстраційних дій та збільшило фінансове навантаження на власників бізнесу, оскільки окрім державного мита за здійснення державної реєстрації, додатково необхідно буде оплатити послуги нотаріуса.

Також, додаткові витрати виникають, коли з тих чи інших причин підприємець не встиг провести реєстраційну дію протягом встановлених законом 3 робочих днів із дати прийняття відповідного рішення (протоколу). У даному випадку необхідно буде повторно посвідчувати підписи всіх уповноважених осіб у нотаріуса.

Окрім додаткових фінансових затрат, на практиці суб’єкти господарювання зіткнулися з низкою правових проблем.

По-перше, державні реєстратори, відмовляють у здійсненні державної реєстрації змін до установчих документів на підставі протоколу, підписаного головою та секретарем загальних зборів, навіть якщо вони нотаріально посвідчені. Додатково вони вимагають, щоб нотаріус у посвідчувальному написі вказав, що повноваження голови та секретаря зборів нотаріусом перевірено. Нотаріуси, у свою чергу, повідомляють, що такий напис вони можуть здійснити лише в тому випадку, якщо вони безпосередньо будуть особисто присутні на загальних зборах такого товариства.

Відповідно, у даному випадку залишається два виходи: або кожного разу запрошувати нотаріуса на загальні збори, або підписувати протокол самими учасниками (що є більш затратно, у разі, якщо учасників більше ніж двоє).

Зазначені аспекти підштовхують до того, що проведення реєстраційної дії в нотаріуса є більш зручним, ніж у державного реєстратора, оскільки нотаріус за додаткову плату допомагає в підготовці реєстраційних документів та гарантує результат, а державний реєстратор – ні.

По-друге, значне розширення повноважень нотаріусів в сфері реєстраційних дій часто призводить до ситуації, коли нотаріуси вимагають внесення змін до порядку викладення інформації в реєстраційних документах, що в свою чергу не завжди збігається з «баченнями» державних реєстраторів та представників інших державних органів.

По-третє, хоча Антирейдерським законом і передбачено, що обмеження принципу екстериторіальності не поширюється на реєстраційні дії, що здійснюються на підставі електронних заяв, однак сервіс подачі документів у електронному вигляді на сьогоднішній день так і не запрацював.

Таким чином, прийнятий Антирейдерський закон не тільки скасовує прийняті раніше зміни щодо дерегуляції бізнесу, але й встановлює додаткові вимоги до проведення реєстраційних дій та організації бізнесу в цілому.

Наскільки вони є ефективними та необхідними на даному етапі розвитку українського бізнесу, покаже час.

Поділитися:

Вам буде цікаво:

European Regulatory Vector

11.10.2018

Helen Lynnyk and Igor Lynnyk

When Ukraine signed the Association Agreement with the European Union in 2014, we officially chose the European vector of development. However, it is not plain sailing and requires systematic...
Про ключові новації та правничі інструменти які стануть у нагоді задля узгодження діяльності бізнесу нормами Регламенту GDPR

10.10.2018

Олена Линник

Джерело: Український Юрист Із наближенням травня 2018 року захист персональних даних став однією з найбільш хвилюючих, обговорюваних та дещо болючих тем у межах бізнесового середовища. Причина дискусій — введення...
Керівні можливості

13.09.2018

Ігор Линник

Знання у сфері професіоналізм Компетенції партнерів у бізнесі є ключовими чинниками, що впливають на стратегію бізнесу, шлях його розвитку та успіх. Знання у сфері є, безумовно, важливими, але вони...
Новації в комплаєнс – процедурах та імплементацію європейського законодавства в українські реалії.

30.06.2018

Олена Линник

Запровадження нових та посилення діючих комплаєнс – процедур в Україні є одним із ключових етапів імплементації європейського законодавства та актів міжурядових організацій. За результатами співпраці з Міжнародним валютним фондом,...
Оптимізація бізнес-процесів

30.02.2018

Олена Линник

Ефективність управління людьми та бізнес-процесами прямо залежить від особистої ефективності керівника-лідера. Безумовно, в нашій професії у разі розвитку системного бізнесу роль управління та делегування є не менш важливою, ніж...
Де судитися з Фондом? Підсудність спорів, стороною яких є ФГВФО

06.03.2018

Ігор Линник

Внаслідок посилення Національним банком України контролю над банками та реалізацією кардинальних кроків щодо їх «укріплення», відбулося очищення банківської системи України, в результаті якого починаючи з 2014 р. неплатоспроможними було...
Юрбізнес на хвилі «Forensic»

07.05.2018

Ігор Линник

«Той хто володіє інформацією, той володіє світом», – легендарний вислів Натана М. Ротшильда, засновника сім’ї Ротшильдів, однієї з найбагатших та найвпливовіших сімей сучасного світу. Цей вислів якнайкраще характеризує теперішній...
Банківський сектор: Система зрушення

20.03.2018

Линник Олена

Обрання Україною європейського вектору розвитку потребує системного реформування в багатьох галузях економіки; водночас негайні та рішучі реформи, насамперед, потрібні в банківському секторі, який є основою стабільного економічного розвитку. Реформування...

Останні новини

III International Compliance Forum

09.10.2018

Gryphon Group мав честь прийняти участь в проведенні ІІІ International Compliance Forum як “Професійного партнера”   Спікером на заході був Керуючий партнер, Керівник аудиторської компанії Gryphon Audit Олена Линник з доповіддю...
19.5% податку на крипто доходи: коли і як?

17.09.2018

У зв’язку з швидким поширенням використання криптовалюти пропонується введення оподаткування доходу з криптовалюти в Україні. На даний момент пропонується встановити ставку в розміні 19.5%. “Можливі два види операцій із...
Трансформація фінансової звітності за міжнародними стандартами

06.09.2018

Однією з ключових передумов політико – економічної інтеграції України в Європейський простір, є впровадження європейських стандартів ведення бухгалтерського обліку та підготовки фінансової звітності підприємств. А тому, на виконання Директиви...
Безпілотники: змагання за ринок США. Китайський DJI vs. Американський Autel.

03.03.2018

Найбільший у світі виробник цивільних безпілотників DJI сьогодні вимушено  спостерігає за тим, що його продукція поступово витісняється з ринку США після того, як менша фірма-конкурент подала скаргу на порушення...